I starten af forløbet fik alle teams udleveret en blank historiebog, som de selv skulle skrive gode historier i. Her er servicechef Helle Hansen og jeg i gang med at læse en god historie op på en workshop.
Klædt på til forandring – et udviklingsforløb for Intern Service, Sjællands Universitetshospital
I 2016-2017 har 150 medarbejdere fra Intern Service været igennem et udviklingsforløb for at ”klæde dem på til fremtiden”. Forløbet har haft en anerkendende og styrkebaseret tilgang med et stærkt fokus på sproget og de gode historier. Ressourcesprog og gode historier har fungeret som gratis energipiller.
Forløbet er gennemført i 4 faser:
Fase 1: Afklaring af ønsker og behov med servicechef Helle Hansen
Fase 2: Involvering af serviceledere
Fase 3: Involvering af TR, AMIR og ”trivselsguider”, der har haft en særlig rolle som forandringsagenter
Fase 4. Involvering af alle medarbejdere
Der var ikke et færdigt koncept fra starten. Hele forløbet er udviklet i tæt samarbejde med ledergruppen. Ud fra medarbejdernes ønsker og behov tilrettelagde ledergruppen og jeg en række workshops for ”trivselsguider” og alle medarbejdere.
Målene med forløbet har været:
- At kortlægge det som bidrager til den gode service til patienter og samarbejdspartnere
- At synliggøre hvad der bidrager til den gode trivsel i Intern Service
- At ”pakke kultur-kufferten” med alle de gode vaner, som skal med på rejsen til fremtiden
- At medarbejderne ”vokser” og bliver mere bevidste om deres styrker
Jeg har udviklet en kommunikationsværktøjskasse til ”trivselsguiderne”. På forløbet har vi øvet de forskellige værktøjer, og ”trivselsguiderne” og lederne bruger nu værktøjerne efter behov, når forandringerne mærkes i hverdagen.
Billederne her er fra en workshop med ”trivselsguiderne” og lederne.
Fotograf: Emil Rye | rye-aamand.dk