De gode historier

Find og fortæl de gode historier, og styrk jeres selvopfattelse

Historier kan begrænse os eller berige os. Historier tildeler os nemlig bestemte positioner og handlemuligheder. De historier, vi fortæller om os selv og andre bliver dermed identitetsskabende. Sproget skaber os.  Den samme situation kan omtales på mange forskellige måder. Det kan være: ”Vi er hårdt ramt af finanskrisen” eller ”Krisen har givet os mulighed for at være innovative”. I den sidste sætning positionerer fortælleren sig selv og sine kolleger som aktører, i den første sætning som ofre.

Vi bruger historier til at organisere vores tanker og skabe mening med tingene. Når vi vil styrke vores selvopfattelse, kan vi starte med at finde og fortælle de historier, som har størst betydning for os. Historier om, hvem vi er og hvorfor vi gør som vi gør. Historier om, hvordan vi udlever værdierne og opfylder vores mission. Historier taler til hjertet, og motiverer tilhørerne til at handle i overensstemmelse med det, de hører. Derfor er historiefortælling et godt udviklingsværktøj. Vi kan vælge at fortælle det bedste fra fortiden og nutiden. På den måde giver vi os selv et ”springbræt” og flere handlemuligheder i fremtiden.

Hvilke historier fortæller I på jeres arbejdsplads? Og hvilke handlemuligheder giver de historier jer? Har I lyst til at skabe nye handlemuligheder? Så kan vi aftale en temadag eller to, hvor vi går på jagt efter de betydningsfulde historier fra jeres arbejdsplads.

 

Bund7